Två aktuella saker jag måste kommentera:

1. Krisen i EU. Jag är i sak för både EU och euron. Absolut, dessa samarbeten ser jag som en sjävklarhet att vi i Sverige bör ingå i. Vad vi ser nu är dock ett europeiskt förfall, en valuta på upphällningen och en handfallen samling regeringsmän. Orsakerna till dessa är naturligtvis flera, men en av de allra tydligaste och mest konkreta är att vi varit för generösa med medlemsskap. Grunden i den här typen av samarbete är att parterna som ingår har samma intressen och någorlunda lika utgångsvärden - så är inte fallet inom EU. Två av de odiskuterbara kraven för att man ska få ingå i EU borde ju rimligen vara nolltolerans på korruption och att landet ifråga har koll på sina finanser, som givetvis måste vara förhållandesvis goda. Ändå släpptes Grekland in som fifflade med sina redovisningspapper (ett brott som visserligen uppdagdes senare, men i ärlighetens namn, som om ingen anade?) och ändå äras länder som Polen, Lettland och Estland med en plats, trots att alla vet att regeringarna där knappast är pålitliga. Skönt att man satte gränsen vid Turkiet, man allvarligt, skadan är redan skedd. Man borde kicka ett ganska så stort antal medlemsländer, men det skulle oundvikligen skapa politiskt kaos. Ack så bittert man lär ångra nu att man inte var mer återhållsam redan till en början med vilka som skulle accepteras som medlemmar i EU. Jag har svårt att se hur man ska reda ut den här röran.

2. Juholt. I och för sig gör det inte mig något ifall Juholt klänger sig fast vid sin post, det gör nästa valrörelse väldigt lätt för Alliansen. Å andra sidan nästan skäms jag för Socialdemokraternas skull, Sveriges största parti, som tvingas stå ut med att ha en clown i ledande postion. Jag förstår inte att Juholt inte redan tvingats avgå: dels ljuger han hela tiden, dels ändrar han ståndpunkt stup i kvarten. Man vet aldrig vart man har karln. Han är så obehaglig på något vis, och så himla oseriös. Allvarligt, kan ni tänka er honom på ett internationellt möte? Sveriges företrädare? Eller överhuvudtaget som vårt lands beslutsfattare? Ena dagen får vi ett besked, andra dagen ett annat. Hans oförmåga till att bestämma sig till trots, är det nog ändå hans lögner som stör mig mest. Han är ju ny i sin ställning, så lite överseende kan man ju kosta på sig att ha med att han velar än hit, än dit. Han kanske bara försöker hitta sig själv i egenskap av partiledare. Men lögnerna däremot, finns det inga som helst ursäkter för. Han ljuger hela svenska folket rakt upp i ansiktet, hela sin väljarkår. För att dra ett exempel på en av Juholts lögner, så påstod han i samband med partimötet som skulle avgöra hans framtid som ledare att ingen av hans partikamrater begärt hans avång. Samtidigt som flertalet socialdemokrater offentligt begärde just detta. Så himla osmart? Han lägger ju krokben för sig själv. Men för all del. Behåll Juholt, så kan jag se fram emot 4 år till med de blåa i regeringsställning.


Kommentarer

Skicka ugglepost till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0