GOD JUL!

GOD JUL PÅ ER FINA LÄSARE!! Hade ni en bra julafton? Jag hade det jättetrevligt och dagen följde det sedvanliga mönstret: frukost med bland annat varm choklad och vispgrädde, färd till Lundberg vid halv ett-tiden (Henrik var som alltid sen och klädde på sig medan vi andra väntade i hallen), julmatsätande fram till klockan tre då hela släkten är bänkade framför Kalle Anka och hans vänner, gemensam högsång till Disney-låtarna, jultomtebesök med inövad berättelse som alla gör likadana rörelser till (exempel: när tomten säger "speja!" så tar alla släktmedlemmar handen vid pannan som om vi verkligen kollade på något, jaa vi är svennar i allra högsta grad), hemgång lagom till Karl Bertil Jonsson, spelande av Pratmakarna tilsammans med familjen, farmor och morbror Magnus, kex- och ostätande och slutligen midnattsmässan i Tyresö Kyrka. Midnattsmässan är det i och för sig bara jag i familjen som deltar i, vanligtvis går jag med några vänner men i år blev det bara jag och Pontus som gick. Japp, jag är troende, inte hysteriskt mycket och jag tror inte på allt som kristendomen står för, men jag tror på trosbekännelsen och lite därtill. Älskar att vara i kyrkan på julafton, det är så stämningsfullt! För Pontus var det första gången, så det inträffade ett litet roligt misstag när han skulle ta nattvarden eftersom han inte förstod hur han skulle kombinera brödbiten med vinet. Det uppstod en liten dragkamp mellan honom och personen som höll kalken med vinet, då Pontus får för sig att han nog ska dricka direkt ur den, och försöker rycka till sig kalken. Plötsligt hör jag honom väsa, något panikslaget, "Anna, vad ska jag göra?!". Haha. Det var kul och väldigt okristligt gjort.

Även om jag självfallet i första hand firar jul till äran av Jesu Kristi födelse, så handlar ju julen mycket om att ge och och ta. Till pappa gav jag en Gant-tröja och en Bruce Springsteen livekonsert-dvd, till mamma ett spapaket med floating och hot stone massage samt ett läppglans från Lancôme, Henrik fick en t-shirt från Adrian Hammond, mormor fick lotion från The Body Shop, örhängen och en skål och farmor fick i stort sett detsamma som mormor. Själv har jag fått allt ifrån massa fickpengar till London till den nya boken av Kepler till parfym-set till tallrikar i Mateus-serien som jag sparar på. Den roligaste presenten fick jag av min bror, orkar inte berätta allt, men han hade slagit in paketet på ett väldigt fyndigt sätt med ett rim som ledtråd till vart presenten var gömd. Skrattade så jag grät, jag tror tårarna kom eftersom jag kommer sakna honom så frukansvärtg mycket i London. Han gav mig i alla fall en massagebehandling, underbart.

Snart kommer släkten över för lite mer julfirande, we never stop. Måste fixa mig nu!




Kommentarer

Skicka ugglepost till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0