Varför det ska vara förbjudet att röka på allmänna platser.

När jag var i Los Angeles la jag märke till en sak. Först upptäckte jag inte var det var, men visste att det var någonting. Plötsligt kom jag på det - folk rökte inte! Tydligen har det att göra med att det i LA enligt lag är förbjudet att röka närmare än ett avstånd på 10 meter av en offentlig byggad, vilket i praktiken gör det väldigt svårt att faktiskt röka på andra på andra platser än hemma. Det här är defintivt en fråga jag som politiker i Sverige skulle driva, även om jag förstås skulle komma på kant med en stor del av den rökade befolkningen. Mina argument för det här är flera, här kommer de tre starkaste:

1. Rökning påverkar inte endast din egen hälsa i egenskap av rökare, utan även andra som oskyldigt blir utsatta för andra personers rökning. Skillnaden mellan snus och cigaretter blir väldigt tydlig: snus påverkar endast den som snusar, medan rökning aktivt medför fara även för andra. Jag som inte röker vill verkligen inte andas in den rök som jag blir påtvingad. Att röka är en särskild persons eget val, och det valet ska därför endast beröra vedebörande.

2. Det inkräktar på icke rökarnas frihet att avstå från att röka. Okej, tänker ni - vad hände med rökarnas frihet att välja att faktiskt röka då? I min mening så är friheten endast fullgod om den inte inkräktar på en annan persons frihet. För att göra det tydligt: jag som inte röker inkräktar inte på en rökares frihet genom detta. Den som röker, däremot, inkräktar på icke rökarens frihet genom att tvinga på denne röken. Det blir tydligt genom andra exempel. Vi tycker ju inte att det är okej att en person utnyttjar sin till synes frihet till att exempel bada om detta sker på en annan persons tomt. Då rör det ju sig om hemfridsbrott eller någonting i den stilen.

3. Alla fimpar skräpar ned i naturen!!!! Allvarligt talat. Naturen!!!! Tänk på den.

Jag inser att jag blir måttligt populär nu i kompisgänget eftersom det i princip bara är jag och Manda som going strong och står emot rökning. Ni vet ju att jag gillar er i alla fall. Minus rökningen. Hehe. Det är helt sjukt hur det har blivit, det är mer vanligt att röka än att inte göra det. Folk tar liksom gör givet att jag följer med ut på en cigg.
Okej, det här blev ganska ostrukturerat och lite halvdåligt genomfört eftersom jag sitter på jobbet, men var bara tvungen att skriva av mig i alla fall. Absolut en infekterad fråga eftersom rökare känner sig JAGADE och dittan och dattan, men hur som en fråga som jag tycker är extremt viktig.

Kommentarer

Skicka ugglepost till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0