Inte konstigt att de inte kan integeras. (Jag VILL att de ska det).

Igår uteblev allt bloggande till följd av att tisdagens händelser gick in i varandra. Efter skolan åkte jag, Mag, Fred och Manda hör och häpna till Tensta för vår kurs Etik- och livskunskaps räkning. Uppgiften var att besöka en plats där man inte känner sig bekväm. Det var en totalt surrealistisk upplevelse! På tunnelbanan dit trappade svenskarna av allteftersom vi närmade oss, slutligen var vi de enda svenskarna i vagnen. Jag var nervös, det ska jag inte sticka under stol med, mina ben var faktiskt helt skakiga. Skitsamma om det verkar larvigt, Tensta är faktiskt Stockholms farligaste plats - invandrartätt eller ej! Så kom vi fram. Gick ut. Befann oss i en annan värld, ett samhälle i samhället så att säga.

Det första jag möts av är en marknad. Vart jag än tittade fanns inga svenskar. Jag hörde inte ens det svenska språket. Byggnaderna var slitna, gråa, trista. Atmosfären var dämpad. Vi var uttittade. Folk glodde och vi kände oss malplacerade, fel, vi fick inte vara där. Jag var förföljd av en on känsla av obehag under hela besöket, den var nästan påtaglig. Gick in i Tensta centrum. Det var inte längre Sverige. De enda butikerna som fanns var som marknader, kläder såldes ut för 10 kr/st, parfymerna var fake, i dambutiken visades det senaste modet inom slöjor, i mataffären såldes arabisk mat. Det var det absolut konstigaste jag varit med om. Vilket deprimerande ställe och totalt olämpligt för invandrare att vistas i! Jag visste att området var starkt segregerat, men hallå, segregation hade ingen betydelse innan jag satt min fot på Tensta torg. Det här är Sveriges utfrysta, de som hamnat i utanförskapet. Vill de ens ta sig in i värmen och vår gemenskap, är min fördom och frågeställning.



Efter vårt Tenstabesök var det befriande att ta sig därifrån. Tog mig in till stan och flängde runt i ett försök att hitta ytterligare en present till pappa som fyller år idag (GRATTIS VÄRLDENS BÄSTA PAPPA SOM JAG ÄLSKAR SÅ MYCKET!). Hade redan köpt en bok av Kepler, men det blev choklad från Pralinhuset också. Mötte därefter upp Martin, jag hade då forlorat hela min yta. Vi åkte hem till mig och åt middag och myste resten av kvällen i vår säng.


Nu har jag pluggat effektivt i ett par timmar, tagit paus och väntar på födelsedagsmiddagen för pappa. Till förrätt blir det långkokta rödbetor med chevré samt paté med pinjenötter, mmmmmm♥  Undra vad resten blir för något spännane! Resten av kvällen ska förkrossande nog ägnas åt.... plugg. KUL DAG!



Kommentarer
Postat av: Anonym

Tro mig, det är inte så dåligt som det ser ut, finns lika mkt värme där, om inte mer än på andra ställen i Sverige. Men tråkiga gråa höghus och liknande är en anledning till varför många bestämmer sig för att inte spendera sin tid där och därför kan de verka lite tyst och så.



Att folk glodde på er är nog inte så ovanligt, inte som du sa "vi fick inte vara där" utan mera "vad gör dem här?". På samma sätt blir nog många invandrare glodda på i miljöer där de inte anses passa in.



Men de finns absolut ingen anledning till att vara rädd :) Tensta lr ej, vi är fortfarande i Sverige

2010-10-13 @ 19:36:26
Postat av: Anonym

Kursen heter Etik och Livsfrågor, inte Etik och Livskunskap.

2010-10-17 @ 03:05:24
Postat av: Oscar Wilde

Vi lever i en tid av för mycket arbete och för lite bildning; en tid då människor är så flitiga att det blir dumma.

2010-12-24 @ 00:33:48

Skicka ugglepost till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0