Dag 9 - Min tro

Efter det att jag konfirmerade mig blev jag en övertygad kristen. Nu på senare tid har jag dock börjat fundera över vad jag egentligen tror på. Många är så skenheligt troende, utan att egentligen alls leva efter religionens principer. Det tycker jag är fel, då behöver man inte kalla sig troende överhuvudtaget. Jag tror i många avseenden på någon slags högre makt, en kraft. Jag har dock börjat fundera över om jag inte tror att den kraften egentligen utgår ifrån människan själv? För det tror jag allra mest på: mig själv som människa och min egen kapacitet. Samdigti står det någonstans i Bibeln att "Gud är inom er". Det kanske antyder precis det jag säger mig tro på? Men samtidig, vem är då Gud vars avbild vi är? Jag tror inte på att det är en människa, men är vi verkligen avbilder av en god kraft? En kraft i en människans gestalt, alltså? Det är så svårt med tro, eftersom det just är det - tro - och därför inte kräver några logiska svar. Egentligen vore det så mycket enklare och förmodligen fredligare också, om det inte fanns några religioner alls. Kanske är det bara människans påhitt. Kanske inte. Tills dess jag är säker på vad jag själv tror, så tror jag på mig själv.


Kommentarer

Skicka ugglepost till mig här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0